شناسه خبر : 103013
سه شنبه 31 مرداد 1402 , 10:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اختصاصی فاش نیوز/ گفت و گو با دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

در بخش بین الملل جشنواره امسال، ما بخشی را با عنوان "جایزه حقیقت جویان" طراحی نمودیم و به فیلمی جایزه خواهیم داد که بر خلافِ فضای هژمونی رسانه ای دنیا، سعی نماید حقایقی که امروز رسانه ها از پوشش آن سر باز می زنند، هیچ گاه رسانه ای نخواهد شد، به ندرت در آینه توجه رسانه ها قرار می گیرد و تعداد شان نیز متاسفانه زیاد است، آن دسته از فیلم سازانی که با شجاعت این مضامین را انتخاب می کنند و فیلم خوبی هم ساختند، مورد توجه قرار می گیرند...

فاش نیوز - جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که چهل سال بدون وقفه در جریان است، در چهلمین دوره به دبیری مهدی آذرپندار از 27 مهر تا 2 آبان 1402 در بخش سینمای ملی و بخش بین‌الملل (با دو جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم»)، بخش رقابت و نمایشگاهی عکس و ۱۰ نشست تخصصی برگزار می‌شود.

مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، در حاشیه نشست رسانه‌ای این رویداد، که صبح دوشنبه ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار فاش نیوز در پاسخ به این که مبانی فکری انقلاب اسلامی در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران از چه جایگاهی برخوردار می باشد اظهار داشت: مبانی فکری انقلاب اسلامی گسترده است. به طور نمونه زمانی که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شعار و همچنین فراخوان آن، بر روی عدالت محوری و دریافت فیلم از اقصی نقاط ایران اسلامی تاکید می کنیم، این رویکرد مبتنی بر تخصیص جایگاه مبانی فکری انقلاب اسلامی است. همچنین زمانی که آثار با مضمون ایثار و شهادت، فضای مقاومت و مسائل استراتژیک کشور در جشنواره نمایش داده خواهد شد، منطبق بر جایگاه مبانی فکری انقلاب اسلامی است. این که آن همه تاکید شده است تا جوانی بتواند از دورترین نقاط کشور فیلمی بسازد و این فیلم بتواند به یک رویداد بین‌المللی با درجه “اسکار کوالیفای” (رویداد مورد تایید آکادمی اسکار) راه پیدا کند و نمایش بابد، شامل مبانی فکری انقلاب اسلامی می شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در همین ارتباط یادآور شد: در بخش بین‌الملل جشنواره امسال، ما بخشی را با عنوان “جایزه حقیقت جویان” طراحی نمودیم و به فیلمی جایزه خواهیم داد که بر خلافِ فضای هژمونی رسانه ای دنیا، سعی نماید حقایقی که امروز رسانه ها از پوشش آن سر باز می زنند، هیچ گاه رسانه ای نخواهد شد، به ندرت در آینه توجه رسانه ها قرار می گیرد و تعدادشان نیز متاسفانه زیاد است، آن دسته از فیلم‌سازانی که با شجاعت این مضامین را انتخاب می کنند و فیلم خوبی هم ساختند، مورد توجه قرار می گیرند.

وی خاطرنشان ساخت: ما این‌چنین به جریان فیلم‌سازان مستقل دنیا توجه نشان می دهیم و می توانیم آنها را در دایره حمایت ها و توجهات خودمان داشته باشیم، تمامی اینها منظومه ای است که شامل دغدغه‌مندی در حوزه مبانی انقلاب اسلامی می باشد که جشنواره فیلم کوتاه تهران در پیوند با این مسئله است.

وی در بخش دیگر صحبت های خود در رابطه با خدمات متقابل سینمای کوتاه و انقلاب تصریح کرد: بسیاری از فیلم‌سازان و سینماگرانی که ما ایشان را به عنوان سینماگران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می شناسیم، قریب به اتفاق آنها، کار خودشان را از فضای فیلم کوتاه شروع کردند. این ها در همین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران انگیزه و انرژی گرفتند، معرفی شدند، سری میان سرها درآوردند و توانستند وارد فضای سینمای بلند شوند. بسیاری از بچه هایی که امروز، آثاری در جهت تببین اندیشه های انقلاب می سازند، پیش از این، مشتری جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند، رقابت کردند و فرآیندِ فیلم‌سازیشان رشد نموده است و امروز به جایگاهی دست یافتند تا بتوانند فیلم های سینمایی بسازند که بازگوکننده این دغدغه ها باشند و مردم هم مخاطب آثار آنها قرار بگیرند.

آذرپندار درباره فیلم های ژانر انقلاب و دفاع مقدس و حوزه مقاومت که با مضمون فرهنگ ایثار و شهادت در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حاضر خواهند بود گفت: از آن جایی که به تازگی مرحله دریافت اثر به پایان رسیده است و وارد مرحله بازبینی آثار نشده ایم، آمار به صورتِ ریزِ موضوعی نمی توانیم به شما ارائه دهیم ولی چه چیزی مهم تر از این که سال گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران، جوایز اصلی به فیلم دفاع مقدسی “نوشابه مشکی” رسید که یک فیلم سازِ جوانِ معتقد این فیلم را ساخته بود. امسال هم اگر فیلم خوبی در این حوزه باشد حتما می تواند موفقیت های این‌چنینی را تکرار کند. فیلم های جدی در این فضای دفاع مقدسی به دبیرخانه ارسال شده است و ان‌شاالله در جشنواره امسال شرکت کنند. خودِ انجمن سینمای جوانان ایران نیز امسال تولیداتی در این ژانر داشته است.

او ادامه داد: سال گذشته علاوه بر فیلم های سینمای دفاع مقدس که در بخش ملی جشنواره حضور داشتند، تعدادی فیلم نیز که به هر دلیلی در جشنواره پذیرفته نشده بودند و دفاع مقدسی بودند، سانس و سالن جداگانه ای در بخش جنبی به آنها تعلق گرفت.

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در بخش پایانی صحبت های خود گفت: اعضای خانواده محترم جامعه ایثارگران که در زمره ی اهالی فیلم کوتاه قرار می گیرند و علاقه‌مند به این حوزه می باشند، حتما در جشنواره حضور پیدا خواهند نمود. ما در انجمن سینمای جوانان ایران مراجعینی از خانواده ایثارگران داریم و اگر فیلمنامه ایشان مورد پسند قرار گیرد، قابلیتِ دفاع دارد. این را هم بدانید که چیزی در حدود 90 درصد سر و کار انجمن سینمای جوانان ایران با جوانانِ سنین زیرِ 35 تا 40 سال است. همین الان هم فرزند شهیدی داریم که در جشنواره امسال ثبت نام و فیلم ارسال نموده است؛ اگر چه در داوری ها، این فیلم است که مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از 27 مهر تا 2 آبان 1402 برگزار می‌شود.

گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری‌نیا

عکس: الهام‌سادات روئین‌تن

اینستاگرام
فعلا که انقلابیون با بازنشستگان لشکری و کشوری وتامین اجتماعی که اکثریت از ایثارگران جنگندکاملا مخالف هستند ما هم دیگر آگاه شده تیم وهیچ وعده وعیدی جهت بعد از انتخابات را دارای ارزش نمی‌دانند واز وعده سر خرمن خسته شده آن انشاالله در دو انتخابات پیش رو مرد ونامرد سوا خواهد شد چون ۴روز اول ماه حقوقمان کفاف نمیدهد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi